Cerpen


19 Ogos, 2011

Mencari Lailatul Qadar

  Di suatu malam yang dingin selepas waktu berbuka puasa, duduk 2 orang sahabat menghadap bintang di langit..


Si A : Hey babe, aku nak tanya soalan sikit lah.
Si B : Tanyalah.
Si A : Malam Lailatul Qadar tu apa erk?
Si B : Malam Lailatul Qadar tuuu...malam yang lebih baik dari 1000 bulan. Kenapa kau tanya?
Si A : Oh! Tanya je. Sebab hari tu aku dengar orang cerita-cerita pasal kelebihan Lailatul Qadar.
Si B : Apa yang orang cerita? Cerita lah kat aku jugak.
Si A : Orang kata malam tu pintu-pintu syurga terbuka, doa kita akan termakbul, kalau kita beribadah malam tu, pahala kita akan digandakan macam kita beribadat 1000 bulan.
Si B : Oh!

Diam sekejap...

Si A : Babe, nak tanya lagi boleh?
Si B : Tanyalah.
Si A : Bila malam Lailatul Qadar tu?
Si B : Malam tu adalah 1 malam di antara 10 malam-malam terakhir dalam bulan Ramadhan.
Si A : Ohhh...tapi...
Si B : Tapi apa?
Si A : Tapi bila 1 malam antara 10 tu?
Si B : Entah. Tu rahsia Allah.
Si A : Kenapa Allah rahsiakan pulak? Itu kan perkara baik.
Si B : Kalau Allah bagitahu, nanti orang-orang malas beribadah macam kita ni akan beribadah bersungguh-sungguh untuk malam tu saja. Lepas tu, 1000 bulan kita tak buat ibadah kat DIA lagi.
Si A : Oh! 

Diam lagi...

Si A : Babe, macammana nak cari malam Lailatul Qadar tu?
Si B : ......(diam)
Si A : Babe, kau dengar tak soalan aku ni?
Si B : Soalan kau ni susah sangat la aku nak jawab.
Si A : Oh!
Si B : Selalunya 10 malam-malam terakhir ni lah kita kena lebihkan ibadah kita sebab mesti dalam 10 malam tu, ada 1 malam Lailatul Qadar. So, kita tak missed la malam tu. Tambahan lagi, orang dulu-dulu selalu cakap, kalau malam tu malam Lailatul Qadar, pagi esoknya mesti mendung redup macam nak hujan. Rasa tenang je pagi tu. 
Si A : Oh!
Si B : Emak aku pernah cerita dulu, kalau tengok malam Lailatul Qadar ni, semua pokok-pokok, tumbuhan seolah-olah sujud ke arab kiblat. Itu cerita emak aku lah.
Si A : Oh!
Si B : Kau ni asyik Oh! je dari tadi.
Si A : Heheheee...banyak jugak benda kau tahu, tapi kau tak pernah cerita kat aku pun.
Si B : Dah engkau tak tanya.

Tenang sekejap...

Si A : Babe, agak-agak kan.....agak-agak lah kan.....
Si B : Agak-agak apa?
Si A : Agak-agak...orang macam kita ni boleh 'jumpa' malam Lailatul Qadar tu tak?
Si B : ........(diam)
Si A : Babe, soalan ni pun susah jugak ke?
Si B : Susah.
Si A : OK!

Senyap lama sikit.....

Si A : Boleh ke kita 'jumpa' malam tu, babe?
Si B : Entah. Tu pun rahsia Allah.
Si A : Tapi....
Si B : Kenalah betul-betul mendapatkan rahmatNya.
Si A : Oh!

Senyap lagi...

Si A : Jom!
Si B : Mana?
Si A : Nak dapat malam Lailatul Qadar tu, takkan nak duduk tengok bintang je.
Si B : Ya tak ya jugak...
Si A : Kau imam lah.
Si B : Yolah. Kalau kau jadi imam, panjang sangat surah kau baca nanti.
Si A : Jangan perli aku sangat, babe.

Sekian...




note : semoga...................  =)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan