06 September, 2012

Mengurangkan kadar jenayah



Rata-rata rakyat Malaysia tidak akan bertanya "bila nak kurangkan?" "kenapa nak kurangkan?" "di mana nak dikurangkan?"
Rakyat Malaysia, rata-ratanya akan bertanya "BAGAIMANA? HOW?"
So, persoalan yang aku nak bawak hari ni adalah BAGAIMANA NAK MENGURANGKAN KADAR JENAYAH...

Ohh...sebelum tu, kepada adik-adik yang kurang faham (atau jugak abang2 akak2), yang masih blur tentang perkara ini. Nah, aku bagi link 6 Bidang Keberhasilan Utaman Negara. Sila baca.

Dan rata-rata rakyat Malaysia akan cakap "Pihak polis yang bertanggungjawab untuk memastikan matlamat ini tercapai, matlamat untuk mengurangkan kadar jenayah di seluruh Malaysia, khususnya dan dibantu oleh orang awam."

Macammana perasaan korang kalau aku cakap "Orang awam yang bertanggungjawab untuk memastikan matlamat ini tercapai, matlamat untuk mengurangkan kadar jenayah di seluruh Malaysia, khususnya dan dibantu oleh pihak polis."

Tapi, inilah realitinya.

PIHAK POLIS MEMBANTERAS JENAYAH. ORANG AWAM MENCEGAH JENAYAH.

Jenayah akan terjadi apabila wujudnya penjenayah. Sebelum seseorang penjenayah itu melakukan jenayah, beliau juga digelar orang awam. Kitalah orang awam itu tapi kita belum melakukan jenayah, jadi kita masih digelar orang awam.

Fikirkan sejenak. Bagaimana seorang anak kecil yg ibarat kain putih boleh menjadi peragut dalam masa 20 tahun akan datang? Salah pihak polis kah kerana gagal menangkap peragut itu? Mungkin kita boleh cakap salah keluarga si peragutlah yang tidak mendidik anaknya dgn baik tapi mana pergi nilai dan etika 'hidup bermasyarakat' kita dalam zaman yang serba bertamadun ni?

Entry kali ni berhenti takat ni. Korang fikirlah cara terbaik untuk kurangkan kadar jenayah selain dari pasang cctv kat setiap lampu jalan, polis buat rondaan lebih kerap, dan macam-macam lagi.




note : berhabuk dah blog ni

Tiada ulasan:

Catat Ulasan